Mag ik mij aan u voorstellen........

Mijn naam is Ricardo Brink en sinds mijn jeugd een serieuze en gepassioneerde wegrace coureur.

Ik ben geboren op 20 november 1997 en opgegroeid in IJsselmuiden.

Ricardo Brink Rider’s portrait 2019

Ricardo Brink Rider’s portrait 2019

Naam:                                                  Ricardo Brink

Geboorte datum:                                  20-11-1997

Lengte:                                                 1,85 meter

Gewicht:                                               76 kg

Nationaliteit:                                         Nederlands

Woonplaats:                                         IJsselmuiden

Rang 2018:                                         11de

Klasse:                                                IDM Superbike

Start nummer:                                     4

Motor:                                                  Yamaha R1M

Team:                                                  Team SWPN

Beroep:                                                Monteur

Favoriete Circuit:

Als er één circuit is waar Ricado’s hart sneller van gaat kloppen dan is dat wel het Circuit de Barcelona-Catalunya in Spanje.

 

Idool:

Ricardo Brink’s favoriete motorcoureur is de Valentino Rossi.

De Italiaan heeft 9 wereldtitels op zijn naam staan, en 115 Grand Prix-overwinningen behaald. Kortom een ware legende die behoort tot de succesvolste motorcoureurs ooit.

Fun facts over Ricardo Brink

Als je alle foto’s bekijkt valt er iets op. Ricardo’s helm is bijna altijd oranje.

Zaterdag 14 oktober was een zwarte dag die de uitzondering vormt. In dit race weekend ging de oranje helm van Ricardo kapot. Er zat toen niets anders op als met een zwarte helm van start gaan.

De bijnaam van Ricardo Brink is Rici.

Ricardo rijdt niet alleen op het asfalt.

Hij traint in de vooral in de winter op de cross motor.  In de winter kan er niet gereden worden op het asfalt en daarom trainen we dan op de crossbaan. Het is enorm leuk maar ook enorm zwaar en goed voor de conditie. Heerlijk dus!

In 2009 mocht de 11 jarige Ricardo Brink mee doen met het Nederlandse Juniorcup.

Hij was de jongste deelnemer en tevens ook jongste officiële wegracer van Nederland.  Een hele eer voor de fanatieke racefanaat.

Wat is het grootste succes van Ricardo Brink?

Als je het hem vraagt dan is het behalen van de 7de plaats tijdens de DM Assen in 2018.

o Brink traning cross motor
Ricardo's race motor

Ricardo's motor

YZF-R1M.

998 cc, 200 pk viercilinder crossplane-motor

Motortype: 4-takt, Vloeistof gekoeld, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder, 4-kleppen

Cilinderinhoud: 998cc

Max. vermogen147.1kW (200.0pk) bij 13,500 tpm

Max. koppel112.4Nm (11.5kg-m) bij 11,500 tpm

Gewicht rijklaar 201 kg

(inclusief alle vloeistoffen en volle brandstoftank)

Totale lengte 2,055 mm

Totale breedte 690 mm

Totale hoogte 1,150 mm

0
Aantal jaren ervaring
0
+
Gereden wedstrijden
0
+
Gewonen prijzen

Race carrière Ricardo Brink

Bekijk de tijdlijn om te zie hoe de race carrière van Ricardo Brink gelopen is. Hij loopt van vroeger tot afgelopen jaar in chronologische volgorde

2007

Hier ben ik 9 jaar en actief begonnen met Pitbike racen

9-jarige Ricardo op de Pitbike

Ik ben sinds mijn jeugd al opgegroeid in de motorsport. Mijn vader had zelf een race team en ik ging als kleine jongen altijd mee naar de races. Toen daar een einde aan kwam, Zei ik! Papa nu wil ik racen. En zo is het allemaal begonnen. In 2007 kreeg ik een Pitbike en heb daar mee in de SBO Pitbike klasse gereden en ben daar als 9 jarige als 4e geëindigd in de tussenstand van het kampioenschap.

2008/2009

2008

jonge Ricardo in de Juniorcup

In 2008 heb ik de overstap gemaakt naar de Juniorcup. Ik heb op deze motor een jaar getraind op veel internationale circuits. Omdat ik te jong was, mocht ik nog niet mee rijden met het kampioenschap in Nederland.

2009

In 2009 kreeg ik wel dispensatie met een leeftijd van 11 jaar. Hiermee was ik de jongste rijder in de Juniorcup maar ook jongste officiële wegracer van Nederland. Ik heb dit jaar mooie momenten gekend (2e plaats in Hengelo) maar ook veel pech gehad en ben in 2009 op een 9e plaats geëindigd in het kampioenschap.

2010

2010 was een probeer jaar met een nieuwe eigen gebouwde motor.

Met zelfgebouwde Motor tijdens het ONK 125cc kampioenschap

Wij waren de eerste Nederlanders die met een zelf gebouwde Moto3 in het ONK 125cc kampioenschap te voorschijn kwamen. Dit jaar heb ik jammer genoeg veel motorische problemen gehad en heb ik als hoogte punt een 6e plaats behaalt op het straten circuit in Oss. En ben dit jaar als 21e geëindigd in het kampioenschap.

 

2011

2011 zag er voor mij al een stuk beter uit.

Ricardo tijdens het ONK supermono in Oss

De motorische problemen waren zo goed als opgelost en ik kon dit jaar gelukkig met weinig problemen rijden. Ik ben in dit jaar weinig uitgevallen en heb elke race goed punten gescoord. Het hoogte punt van dit seizoen was een 3e plaats met de ONK supermono in Oss. En ik ben ik het ONK 125cc kampioenschap geëindigd op een 12e plaats.

2012

2012 ging wat minder.

De zelf gebouwde motor met het nieuwe frame

Nadat wij in 2010 en 2011 met een oud frame (1997 Honda frame) gereden hebben vonden wij dat het tijd was voor iets nieuws. We hebben een frame later bouwen en hadden er een goed gevoel bij. Jammer maar helaas kregen wij het frame niet aan het sturen en heb ik dit jaar slecht gepresteerd. De één na laatste race ben ik hard gecrasht en brak ik mijn voet op 3 plaatsen. We hebben besloten de laatste 2 races niet te rijden vanwege de blessure. Dit jaar ben ik geëindigd op een 14e plaats.

2013

2013 begon mooi maar eindigde slecht.

Ik kreeg de kans van Jan Abbink om op een Honda Nsf Moto3 te rijden. Een goede motor waar ik in het ONK Moto3 kampioenschap voorin mee kon rijden. Ik ben dit jaar niet één keer uitgevallen. Ik heb progressie gemaakt van 3.6 seconden op Assen vergeleken met de jaren daarvoor en ben geëindigd in de tussenstand met een mooie 3e plaats op 1 punt van de nummer 2. Ondanks dit mooie resultaat moesten wij door financiële redenen stoppen met racen. Ik en mijn vader waren er kapot van maar we konden er niks aan veranderen.

2014

In 2014 werd ik onverwachts gevraagd om met een wildcard mee te rijden in de European Junior Cup in Assen.

Ricardo Brink de wildcard bij het European Junior Cup

Ik heb natuurlijk gelijk ja gezegd. Ik kon snel aan de motor wennen en stond het hele weekend in de top 5. Ik mocht starten vanaf een 4e plaats en in de race en heb gevochten voor een podium. Ik ben in deze race ook als 4e over de streep gekomen! Dit was super natuurlijk. En in korte tijd zaten we er weer midden in. We kregen een aanbod, de rest van het seizoen bij Start Racing Nieuwleusen te rijden op een supersport 600! Dit aanbod hebben wij aangenomen en we zijn half in het seizoen ingestapt. Ik heb mooie resultaten gehad maar ook best veel pech. Ik heb de laatste race afgesloten met een mooie 3e plaats en ben met vier 0 scores toch als 9e geëindigd in de tussenstand van het ONK Supersport kampioenschap.

2015

Over het jaar 2015 kan ik helaas kort zijn. Door een flinke val op het TT circuit van Assen en een flinke rugblessure was ik helaas genoodzaakt het seizoen te staken.

Ricardo Brink na een flinke rugblessure weer op de racebaan

Totdat ik aan het einde van het seizoen wederom benaderd werd door Start Racing uit Nieuwleusen. Ze vroegen mij om de laatste race in de ONK Supertsport 600 op het TT circuit van Assen te komen rijden, eigenlijk gewoon voor de fun. Ik had ruim een half jaar niet op de motor gezeten en mijn verwachting was niet erg hoog. Totdat de kwalificatie kwam, ik kon de race op de 8e plek starten. Ongelooflijk maar waar … De eerste race werd ik 9e en de 2e race werd ik 5e. Ik was het dus nog niet verleerd. Direct na de races werd door Start Racing mij een contract aangeboden om bij hun te komen rijden voor het jaar 2016.

Start 2016

Met de kerstdagen net achter ons en oud-en-nieuw voor ons, wordt het tijd om met jullie naar het nieuwe wegrace seizoen te kijken.

Ricardo Brink wegrace seizoen 2106

De bedoeling is om eind februari, begin maart te gaan trainen in Spanje op de circuits van Aragon en Valencia. Op zaterdag 19 maart wordt de teampresentatie gehouden. Jaimie van Sikkelerus, mijn teamgenoot bij Start Racing en ik zullen dan worden voorgesteld en wij zullen dan onze eerste ervaringen met de START motoren met jullie delen. Tevens willen wij dan 2 nieuwe teamleden aan jullie voorstellen. Op 26 maart zal mijn eerste race zijn op het TT circuit van Assen. Wij gaan ervoor !!!

Eind 2016

Op zaterdag 24 september werden de laatste races van het seizoen verreden op het TT circuit van Assen. Na een goede training op vrijdag, waren wij er helemaal klaar voor om de strijd voor het kampioenschap aan te gaan!

 

Ricardo Brink motorrace seizoen 2016

Om 11:05 u. ‘s ochtends werd de eerste en enige kwalificatie van de dag verreden.

De temperaturen liepen al goed op, maar echt warm was het nog niet. Ik begon mijn training met een band, die vooral de eerste 6 à 7 rondjes goed zou blijven en daarna minder zou worden. Dit ging allemaal goed en zette in de derde ronde al een goede tijd van 1.44,467 op dat moment was dat goed voor plaats 2, maar helaas kwam ik in de drukte terecht en duurde dat een aantal rondes. Toen ik eindelijk weer vrij baan had, was de band een stuk slechter geworden, waardoor ik mijn tijd niet meer kon verbeteren en terugzakt naar plaats 4. Ik moest dus de twee races starten vanaf plaats 4.

 

Om 13:39 u. was de start van race 1,  ik was erg gespannen, maar ondanks dat had ik een goede start en dook ik als derde de eerste bocht in!

Gelijk kwam mijn grote concurrent Coen Bouwmeester weer voorbij en reden we in een groepje van 4 man voor de eerste plaats. Ik bleef goed hangen en kon het tempo prima volgen. Toen ik zag dat Coen zich had opgewerkt naar de eerste plaats, ging ik ook in de aanval. Bijna kon ik opschuiven naar plaats drie om vervolgens de aanval te kunnen inzetten voor de tweede plaats. Op dat moment kreeg de coureur op de tweede plaats een technisch probleem, waardoor hij olie verloor en dat bij Jaimie en mij op het vizier en op de motor terecht kwam. Hierdoor was mijn zicht de laatste rondes erg slecht en moest ik tempo afnemen.. Hierdoor finishte ik op een derde plaats en verloor ik kostbare punten voor het kampioenschap.

 

Voor mij was het dus duidelijk dat ik in race 2 iets goed moest maken!

 

Om 17:09 u. was de start van race 2.

De spanning was om te snijden en ik moest 6 punten goed maken op Coen om het kampioenschap binnen te halen. Mijn start was erg slecht en ik dook rond de achtste plaats de bocht in. Gelijk pakte ik een paar coureurs terug en lag ik zesde, ik wou zo snel mogelijk naar voren om zoveel mogelijk punten goed te maken, Maar door het haasten, maakte ik een grote fout waardoor ik op de achtste plaats terecht kwam en opnieuw kon beginnen aan mijn inhaalrace. Al snel lag ik weer zesde en ik zette de aanval in voor de vijfde plek. Dit ging goed en ik had een gat van 2.3 sec naar een groepje voor mij wat streed om de tweede plaats. Ik reed in mijn laatste race rondes de snelste tijden van het veld en ik pakte mijn aansluiting een ronde voor het einde. Ik probeerde nog een aanval in te zetten maar dat mocht niet baten. Ik finishte de race op een,voor mij teleurstellende, vijfde plaats. De laatste en enige race, waar ik niet op het podium stond. Maar met dit resultaat wist ik wel de tweede plaats in het eindklassement binnen te slepen, waar ik natuurlijk ook super blij mee ben! Er waren de laatste race enorm veel supporters en sponsoren gekomen om mij aan te moedigen en die wil ik heel graag bedanken voor hun komst!

 

Ik kan terug kijken op een prachtig seizoen met 8 podiumplekken in de 9 races, die we dit jaar gereden hebben! En daarvoor wil ik graag al mijn sponsoren, vrienden en familie voor bedanken. Want zonder jullie was dit allemaal niet mogelijk! Enorm bedankt allemaal en tot volgend jaar.

 

Start 2017

RICARDO BRINK MAAKT BLIKSEM START!

RICARDO BRINK MAAKT BLIKSEM START!

Op 15 April stond de eerste race van het seizoen 2017 op het programma.

Op vrijdag heb ik een dag kunnen trainen op Assen om zo goed mogelijk voorbereid de wedstrijddag te beginnen, die de dag erna plaats vond. Vrijdag was een hele positieve dag waarbij ik veel heb kunnen proberen. Aan het einde van de dag waren wij dan ook super tevreden met de rondetijden en we waren klaar voor de wedstrijddag!

Om 09:11 werd de eerste kwalificatie verreden, het heeft in de nacht geregend dus de baan was drijfnat…

Dit zou de eerste keer voor mij worden in de regen met de 1000cc en dan meteen een kwalificatie… De spanning zat er dus flink in. Maar gelukkig ging het erg goed en wist ik ronde na ronde mijn tijden aan te scherpen om uiteindelijk te eindigen op een 5e plaats. Hiermee was ik super tevreden en erg gemotiveerd om te knallen in de tweede kwalificatie.

Kwalificatie 2 begon om 11:11 en de baan was droog.

Het weer was erg wisselvallig dus het was belangrijk om meteen een snelle tijd neer te zetten. Ik begon de training goed en reed meteen snelle rondetijden! In mijn vierde ronde wist ik een tijd neer te zetten van 1.43.926. Met deze rondetijd wist ik een derde startplaats te pakken en dat betekende dat ik mijn eerste race in de supercup 1000 mocht starten vanaf de eerste rij op een derde start positie!

De race begon om 14:25. De lichten gingen uit en ik kwam goed van mij plek.

Het lukte mij om als derde de eerste bocht in te duiken en ik had aansluiting met de mannen voor mij. Na een ronde viel er iemand voor mij uit, waardoor ik opschoof naar een 2e positie. Ik reed een goede race met erg snelle en constante rondetijden. Tot de laatste ronde wist ik mijn 2e positie vast te houden tot ik een foutje maakte, waardoor de derde man volledige aansluiting wist te krijgen en daarna een inhaalactie op mij kon maken. Ik zag de inhaalactie niet aan komen en ging een beetje wijd. Hierdoor verloor ik de aansluiting om nog een poging te wagen om de tweede positie terug te pakken. Maar ik mag met een opgeheven hoofd terug kijken naar dit eerste race weekend op de Yamaha R1M 1000cc!

Een derde plaats in mijn eerste race had ik nooit durven dromen!

Ik wil dan ook graag mijn sponsoren, vrienden en het team bedanken voor al hun inzet!

Eind 2017

Ricardo ging in het seizoen 2017 voor het eerst van start in de NK Superbike 1000 klasse.

Ricardo Brink in 2017

Het was een nieuw avontuur na een geweldig seizoen in de NK supersport 600 waar Ricardo Vice kampioen in werd.

Na de voorjaarstraining in Spanje kwamen we er al snel achter dat Ricardo goed overweg kon met de Superbike. We sloten een goede test af en gingen met een goed gevoel het seizoen in.

Race seizoen 2017 samengevat

De eerste wedstrijd werd meteen beloond met een podiumplaats (3e). En door het seizoen heen volgden er nog vele podium plaatsen. Ricardo wist 2 wedstrijden te winnen en versloeg in de laatste wedstrijd de Nederlands kampioen Nigel Walraven in een geweldig gevecht.

In het klassement werd Ricardo uiteindelijk 3e en werd Rookie of the year!

2018

Overstap IDM

Ricardo Brink met duim omhoog op zijn motor.
In 2018 kreeg Ricardo de kans om de overstap te maken naar het IDM (Internationale Deutsche Meisterschaft) samen met team SWPN / Stichting zorgeloos kind.Na gesprekken met onze sponsoren hebben wij besloten om dit te doen!

 

Het seizoen begon met een wildcard voor het Europese Superstock 1000 kampioenschap in Assen, We gingen zonder verwachtingen het weekend in. Het was een super weekend, Ricardo wist als 13e te finishen en pakte 3 EK punten!

 

Een heerlijk begin van het nieuwe seizoen.

19 Mei werd er als test mee gereden met de NK superbike in Assen.

Dit was voor ons een test maar Ricardo reed een goede wedstrijd en wist deze te winnen! De bedoeling was om te starten en het seizoen aan te kijken als een leerjaar. Om in 2019 voor de echte resultaten te gaan. Al snel werd duidelijk dat Ricardo zich goed voelde in dit sterke kampioenschap. De eerste race werd meteen beloond met een mooie 10e positie.

 

Het tweede IDM raceweekend verliep niet zoals gepland.

Ricardo maakte een flinke crash en brak daarbij zijn hand. Al snel was Ricardo weer fit genoeg om de volle 100% te geven en dat deed hij ook. Het hele seizoen wisten we punten te scoren en als hoogtepunt wist Ricardo te vechten voor het podium tijdens de IDM in Assen.

 

Het seizoen verliep mooi en Ricardo wist een 11e plaats te pakken in het eindklassement.